چگونه در تصادفات زنده بمانيم
تصادف اتومبيل بدون هيچ اخطار قبلي اتفاق ميافتد، اما خيلي وقت ها حادثه چند لحظه قبل از وقوع اخطار ميدهد و در همين لحظات است كه عكسالعمل صحيح ميتواند زندگي شما را نجات دهد.
مه غليظ
وقتي مه غليظي اطراف تپه را ميپوشاند، كاهش ديد تا حد تقريبا صفر، قدرت جهتيابي شما را از بين مي برد و در چنين شرايطي بيشتر مردم دچار ترس آني شده و تصور ميكنند كه در دامي مهلك گرفتار آمدهاند. به همين دليل ممکن است رفتاري انجام دهند که احتمال بروز خطر را افزايش دهد. در حالي كه اگر با خونسردي مانع از غلبه ترس شويد ميتوانيد شرايط را بسنجيد و متناسب با آن تصميم بگيريد؛ مثلا پناهگاهي پيدا كنيد و صبر كنيد تا شرايط ادامه فعاليت براي نجات فراهم شود.
بريدن ترمز
اگر در حين رانندگي متوجه شديد كه ترمز اتومبيل بريده است، دستپاچه نشويد و سعي كنيد با عوض كردن دنده (معكوس) و با استفاده از ترمز دستي، سرعت اتومبيل را بگيريد. براي اين كار ابتدا بايد چند كار انجام دهيد؛ پاي خود را از روي گاز برداريد، چراغهاي چشمكزن (فلاشر) را روشن كنيد، چند بار پدال ترمز را فشار دهيد(ممكن است تماس ترمز برقرار شود)، دنده معكوس بكشيد و از ترمز دستي استفاده كنيد. دقت كنيد كه ترمز دستي را به آرامي بكشيد، طوري كه مطمئن باشيد نخواهد بريد.
حالا در جستجوي راههايي براي فرار باشيد و مكانهايي را كه ميتوانيد از جاده خارج شويد، بررسي كنيد؛ جاهاي صاف و نرم و يا پيچهايي كه در مقابل آنها سينهكش ملايم يك تپه وجود دارد، مطلوب است.
اگر امكان كم كردن سرعت نيست - مثلاً در سرازيري يك تپه - در اين صورت اتومبيل را به ديوارهها و كنارههاي مسير بسائيد و سرعت را بگيريد. حتي از اتومبيلهاي جلويي هم ميتوانيد براي نجات خود استفاده كنيد. براي اين كار، تا حدي كه شرايط اجازه ميدهد، اتومبيل خود را به آرامي به اتومبيل جلويي بزنيد و با استفاده از چراغهاي چشمكزن، نور بالا و بوق، به راننده جلويي بفهمانيد كه در شرايط اضطراري هستيد.
تصادف هاي اجباري
اگر تصادف اجتنابناپذير به نظر ميرسد، با آن كنار بياييد و سعي كنيد طوري تصادف كنيد كه كمترين صدمه به ديگران و خودتان وارد آيد. به طور كلي، سعي كنيد از توقف ناگهاني و برخورد با هر چيز ممكن پرهيز كنيد. براي برخورد كردن با چيزي به منظور توقف، يک حصار بهتر از يك ديوار است، يا تعدادي نهال و بوته نزديك هم، به مراتب بر يك درخت قطور ارجحيت دارند. يك حصار از انبوه نهال و بوته، اتومبيل شما را متوقف خواهد كرد؛ اما برخورد با ديوار و درخت، توقفي مرگ بار به دنبال خواهد داشت.
كمربندهاي ايمني (كه در بسياري از كشورها اجباري است) به هنگام تصادف، از پرت شدن و برخورد شما با شيشه جلو، پيشگيري ميكند، اما باز بودن كمربند ايمني به هنگام تصادف از نظر نجات آسانتر است.
بهتر است در هنگام تصادف آزاد باشيد و با حلقه كردن دستها به دور سر، به منظور حفاظت آن و با كنار كشيدن خود از فرمان به طرف نقطه تصادف پرت شويد. چون اغلب، ضربهاي كه در اثر تصادف به بدن وارد ميآيد، در صورتي كه بدن به اتومبيل بسته باشد، شديدتر از وقتي است كه بدن آزاد بوده و به سوي نقطه تصادف پرتاب شود.
هرطور كه ممكن است، سعي كنيد بدن را جمع كرده و از فرمان كنار بكشيد. در تصادف شديد، فرمان مثل شاخ بوفالو در برابر سينه شما خواهد بود! سرنشينان صندلي عقب اتومبيل نيز بايد سرها را محافظت كنند و در انتهاي صندلي عقب دراز بكشند.
بيرون پريدن از اتومبيل
در مواجهه با تصادف، سعي كنيد از اتومبيل بيرون نپريد، مگر اينكه مطمئن باشيد كه برخوردي مرگآور با صخره خواهيد داشت يا از درهاي فرو خواهيد افتاد كه احتمال زنده ماندن در آن صفر است. پس اگر تصميم به پريدن گرفتيد، ابتدا در را بگشاييد، كمربند ايمني را باز كنيد، سعي كنيد خود را - مثل يك توپ- گلوله كنيد، سرتان را محكم به سينه بچسبانيد، پاها و زانوها را جمع كنيد، بعد تا حد امكان كمر را خم كنيد، آنگاه با حركتي غلطان از اتومبيل بيرون بپريد. به هنگام رسيدن به زمين هم سعي نكنيد خود را نگاه داريد، بلكه به غلطيدن ادامه دهيد.
سقوط در آب
اگر ميتوانيد قبل از غرق شدن اتومبيل را ترك كنيد، چون اتومبيل يک دفعه در آب فرو نميرود و تا پر شدن داخل آن، زماني وقت خواهد برد. در نتيجه فشار آب در اطراف اتومبيل، بازكردن در را مشكل ميكند، پس در صورت امكان، پنجره را پايين كشيده و از آن خارج شويد. البته در شرايط شوك حاصل از فرود آمدن در آب، داشتن حضور ذهن دشوار است؛ ولي واقعيت اين است كه در چنين شرايطي تنها همين حضور ذهن و دستپاچه نشدن است كه شما را نجات ميدهد.
Comments
Post a Comment